25.07.2014

Децентралізація державної влади – реальний крок до територіального розвитку

Місцеве самоврядування як децентралізована форма управління суспільством є найбільш природною й історично обґрунтованою формою управління державою.

Централізація коштів на державному рівні ставить у цілковиту залежність від державного бюджету реалізацію місцевими органами влади покладених на них функцій. На найвищому рівні управління держави час від часу приймає законодавчі акти та відповідні постанови про передачу повноважень місцевому самоврядуванню. Проте є підстави стверджувати, що все це швидше шкодить, ніж допомагає процесу децентралізації влади: реального наділення владою органів місцевого самоврядування не відбувається через відсутність фінансового забезпечення управління територіальним розвитком.

Органи місцевого самоврядування не мають впливу на розподіл і використання субвенцій, особливо інвестиційного характеру. Експерти радять розробити механізми розширення повноважень місцевих громад та надання їм можливості розпоряджатись заробленими коштами.

Головною проблемою прийнято вважати те, що українська влада залишала на місцях мінімум повноважень і забирала до Києва увесь фінансовий ресурс.

При вирішенні цього питання першочергових змін потребує саме бюджетний аспект життя української громади. Зараз, коли незадоволення регіонів, підбурюючись ще й ззовні, сягнуло критичної точки, найбільш актуальним стало питання про децентралізацію влади. Голова Верховної Ради Олександр Турчинов доручив Уряду забезпечити ухвалення Верховною Радою пакету документів для децентралізації влади. Сільським та селищним радам необхідно дати повноваження управляти своїми територіями – займатися комунальним господарством, інфраструктурою, освітою, культурою. Реформу місцевого самоврядування необхідно почати з перегляду бюджетних відносин між регіонами і столицею, навести лад в управління землею та вдосконалити систему надання послуг на місцях.

 

Олександр ВОЛОШИН,
Коноплянський сільський голова.